
vrijdag, september 28, 2007
Feestje vanavond bij David Alan Harvey

Nikon USA releases photos taken with the D3
Nikon USA has released a set of full-resolution photos taken with the D3 by photographers Joe McNally, Dave Black and Nikon's own Michael Corrado.
Nikon D3 photos
Nikon D3 photos
Vijf vragen aan Sven Torfinn
Fotograaf Sven Torfinn won afgelopen week de Dick Scherpenzeel Prijs voor zijn serie 'De Presidentskandidaat'. Hij maakte deze foto's tijdens de aanloop naar de eerste democratische verkiezingen in DR Congo in veertig jaar. AfrikaNieuws belde met Sven.
Japan eist opheldering over dood fotojournalist

Kenji Nagai of APF tries to take photographs as he lies injured after police and military officials fired upon and then charged at protesters in Yangon's city centre September 27, 2007. Kenji, 52, a Japanese photographer, was shot by soldiers as they fired to disperse the crowd. Kenji later died. Foto Reuters/stringer.
De Japanse regering verwacht een volledige verklaring van Birma over de dood van een Japanse persfotograaf. De 50-jarige Kenji Nagai is gisteren doodgeschoten tijdens protesten tegen de regering in Rangoon.
Nagai en acht andere mensen werden gisteren gedood toen ordetroepen het vuur openden op een groep demonstranten. Nagai werkte voor het Japanse APF News. Het is onduidelijk of er gericht op Nagai is geschoten. "We zullen druk uitoefenen op de Birmese regering om achter de waarheid te komen", aldus een regeringswoordvoerder.
Het is ook niet bekend of Nagai officieel in Birma werkte. Journalisten krijgen zelden een werkvisum en Birmese ambassades houden zwarte lijsten bij van journalisten om te voorkomen dat ze met een toeristenvisum het land binnen komen.
Bronnen: Reuters, AP via NRC.
donderdag, september 27, 2007
Ziv Koren op tv
Vanavond om 22.15 vertelt Ziv Koren in het Duitse tv-programma Stilbruch over zijn tentoonstelling in Berlijn.
Stilbruch wordt uitgezonden door de omroep Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB), in Nederland ongecodeerd via satelliet (Astra 1) te ontvangen.
Stilbruch wordt uitgezonden door de omroep Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB), in Nederland ongecodeerd via satelliet (Astra 1) te ontvangen.
woensdag, september 26, 2007
A Female Footprint in Wartime Photojournalism
Overshadowed often by her lover and partner, famed war photographer Robert Capa, and posthumously tainted by Communist modifiers, photographer Gerda Taro had a brief, yet influential career. Taro's front-line photographs of the Spanish Civil War and her subsequent death in battle at age 26, are credited as the first by a female war photojournalist. Her sympathetic and poignant pictures offer a rare and striking view of the Spanish Republic Loyalists.
The first major exhibition of Taro's work opens Wednesday at the International Center for Photography in New York, in conjunction with three other shows at the center related to the Spanish Civil War.
Bekijk een aantal van haar foto's bij ABCNews.
The first major exhibition of Taro's work opens Wednesday at the International Center for Photography in New York, in conjunction with three other shows at the center related to the Spanish Civil War.
Bekijk een aantal van haar foto's bij ABCNews.
Nikon sponsort De Fotoprijs Verbond van Verzekeraars
Met Nikon Nederland als nieuwe steunpilaar is de basis onder De Fotoprijs Verbond van Verzekeraars dit jaar dubbel zo krachtig geworden. Mede dankzij deze aansluiting van Nikon is de prijzenpot beter gevuld en staat De Fotoprijs nu ook open voor meer deelnemers. De prijsuitreiking en de feestelijke opening van de expositie is eind maart in museum het GEM in Den Haag.
Vijf jaar geleden nam het Verbond het initiatief voor de jaarlijkse fotoprijs, aanvankelijk alleen voor eindexamenstudenten aan kunstacademies. De Fotoprijs is bedoeld om jonge aanstaande beroepsfotografen te stimuleren en om ze een steun in de rug te geven bij de start van hun carrière. Dit jaar zijn er voor het eerst twee categorieën. De hoofdprijs ter waarde van 6.000 euro is bedoeld voor studenten die dit jaar afstuderen. Ook krijgt de winnaar een opdracht van beide initiatiefnemers. In de tweede categorie deelnemers (alle overige studenten in de fotografie) gaat de beste student met 4.000 euro naar huis.
Elk jaar krijgt De Fotoprijs een specifiek thema. Het thema van dit lustrumjaar is ‘Een schitterend ongeluk’. De inzending sluit op 28 december a.s. Van de vijftig beste werken in beide categorieën zal de hele maand april 2008 een expositie te zien zijn in het GEM te Den Haag.
Dit jaar hebben in de jury zitting: Rineke Dijkstra, fotograaf, Amsterdam; Wim Melis, curator van de stichting Noorderlicht uit Groningen; Hripsimé Visser, conservator fotografie van het Stedelijk Museum te Amsterdam en Adri de Vries, directeur van de Stichting Sire.
Meer informatie over De Fotoprijs Verbond van Verzekeraars & Nikon, zoals wedstrijdreglement, deelnamevoorwaarden, prijzengeld, historie over de prijs, is te lezen op www.defotoprijs.nl.
Vijf jaar geleden nam het Verbond het initiatief voor de jaarlijkse fotoprijs, aanvankelijk alleen voor eindexamenstudenten aan kunstacademies. De Fotoprijs is bedoeld om jonge aanstaande beroepsfotografen te stimuleren en om ze een steun in de rug te geven bij de start van hun carrière. Dit jaar zijn er voor het eerst twee categorieën. De hoofdprijs ter waarde van 6.000 euro is bedoeld voor studenten die dit jaar afstuderen. Ook krijgt de winnaar een opdracht van beide initiatiefnemers. In de tweede categorie deelnemers (alle overige studenten in de fotografie) gaat de beste student met 4.000 euro naar huis.
Elk jaar krijgt De Fotoprijs een specifiek thema. Het thema van dit lustrumjaar is ‘Een schitterend ongeluk’. De inzending sluit op 28 december a.s. Van de vijftig beste werken in beide categorieën zal de hele maand april 2008 een expositie te zien zijn in het GEM te Den Haag.
Dit jaar hebben in de jury zitting: Rineke Dijkstra, fotograaf, Amsterdam; Wim Melis, curator van de stichting Noorderlicht uit Groningen; Hripsimé Visser, conservator fotografie van het Stedelijk Museum te Amsterdam en Adri de Vries, directeur van de Stichting Sire.
Meer informatie over De Fotoprijs Verbond van Verzekeraars & Nikon, zoals wedstrijdreglement, deelnamevoorwaarden, prijzengeld, historie over de prijs, is te lezen op www.defotoprijs.nl.
Ziv Koren interview en expositie
Ter gelegenheid van een expositie van zijn foto's in Berlijn gaf de Israëlische fotojournalist Ziv Koren (Polaris) een interview aan Die Tageszeitung (TAZ).
Op 15 november komt de documentaire over Ziv Koren, "More than 1000 words", officieel uit op dvd, en over een maand verschijnt ook een boek met zijn foto's onder dezelfde titel.
De tentoonstelling met foto's van Ziv Koren is te bezoeken van 28 september tot en met 10 november in de Cicero-Galerie für politische Fotographie, Rosenthaler Straße 38, 10178 Berlin.
Toegang gratis.
(Opening donderdag 27 september in aanwezigheid van de fotograaf om 19.00.)
Op 15 november komt de documentaire over Ziv Koren, "More than 1000 words", officieel uit op dvd, en over een maand verschijnt ook een boek met zijn foto's onder dezelfde titel.
De tentoonstelling met foto's van Ziv Koren is te bezoeken van 28 september tot en met 10 november in de Cicero-Galerie für politische Fotographie, Rosenthaler Straße 38, 10178 Berlin.
Toegang gratis.
(Opening donderdag 27 september in aanwezigheid van de fotograaf om 19.00.)
Vogue choqueert met ‘Iraakse' fotoreportage
Een modereportage in het septembernummer van de Italiaanse Vogue van fotograaf Steven Meisel zorgt voor ophef en felle debatten in kranten en op internet.
Onder de titel ‘Make Love Not War’ toont Meisel – geënsceneerde – modefoto’s die in Irak gemaakt lijken te zijn, temidden van Amerikaanse soldaten. „De meest misselijkmakend smakeloze modefoto’s ooit,” schreef de Britse krant The Guardian. Op webfora noemt men de serie „pornografisch” omdat die „een reeds obscene, criminele en tragische situatie” zou „romantiseren”, verkrachting „verheerlijkt” dan wel oorlog „trivialiseert”. Amerikanen met familieleden in het leger zijn verontwaardigd over de afbeelding van de soldaten.
De reeks is losjes geïnspireerd op de Amerikaanse legerbases in Irak; zowel de vrouwen als de ‘soldaten’ zijn modellen. We zien een tegenstribbelende vrouw in de modder, in bedwang gehouden door een soldaat. Een naakte vrouw staat wezenloos in een legertent met een lap stof voor haar lichaam, alsof ze net is verkracht. De serie eindigt met een soldaat die een dode vrouw draagt, geflankeerd door de wapperende, besmeurde Stars and Stripes.
Lees meer in NRC Handelsblad.
Onder de titel ‘Make Love Not War’ toont Meisel – geënsceneerde – modefoto’s die in Irak gemaakt lijken te zijn, temidden van Amerikaanse soldaten. „De meest misselijkmakend smakeloze modefoto’s ooit,” schreef de Britse krant The Guardian. Op webfora noemt men de serie „pornografisch” omdat die „een reeds obscene, criminele en tragische situatie” zou „romantiseren”, verkrachting „verheerlijkt” dan wel oorlog „trivialiseert”. Amerikanen met familieleden in het leger zijn verontwaardigd over de afbeelding van de soldaten.
De reeks is losjes geïnspireerd op de Amerikaanse legerbases in Irak; zowel de vrouwen als de ‘soldaten’ zijn modellen. We zien een tegenstribbelende vrouw in de modder, in bedwang gehouden door een soldaat. Een naakte vrouw staat wezenloos in een legertent met een lap stof voor haar lichaam, alsof ze net is verkracht. De serie eindigt met een soldaat die een dode vrouw draagt, geflankeerd door de wapperende, besmeurde Stars and Stripes.
Lees meer in NRC Handelsblad.
Foto Nan Goldin wellicht kinderporno
De Britse politie heeft een foto van Nan Goldin onderschept die Elton John had geschonken voor een kunsttentoonstelling. De foto zal mogelijk worden bestempeld als kinderporno.
Een dag voor de opening van de tentoonstelling "Thanksgiving" From The Sir Elton John Photographic Collection in het Engelse Gateshead moesten de galerijbazen de expliciete foto verwijderen. Op de foto zijn twee jonge meisjes te zien, waarvan een op een provocatieve wijze met haar benen wijd. "De foto is walgelijk," gruwelt een bron. "Er zitten veel aparte foto's tussen maar deze slaat echt alles."
De Britse artiest zou het werk van Goldin bewonderen omwille van haar directheid, waarheid en gevoeligheid. De 54-jarige fotografe staat bekend om haar veelal seksueel getinte foto's van mensen uit haar vriendenkring. Jarenlang fotografeerde zij transseksuelen, homo's en junkies in de meest intieme situaties. Goldins werk is in haar eigen woorden "een dagboek dat anderen mogen lezen."
De politie onderzoekt of door het gebruik van de foto de wet is overtreden. Een woordvoerder bevestigt dat de eigenaar van de foto, Elton John dus, in het onderzoek betrokken is, evenals de fotografe.
In een verklaring op de website van Elton John staat dat hij een verwoed verzamelaar is van fotografie. Hij heeft meer dan duizend werken in zijn bezit, onder anderen van Man Ray, Richard Avedon, Irving Penn en Diane Arbus.
Een dag voor de opening van de tentoonstelling "Thanksgiving" From The Sir Elton John Photographic Collection in het Engelse Gateshead moesten de galerijbazen de expliciete foto verwijderen. Op de foto zijn twee jonge meisjes te zien, waarvan een op een provocatieve wijze met haar benen wijd. "De foto is walgelijk," gruwelt een bron. "Er zitten veel aparte foto's tussen maar deze slaat echt alles."
De Britse artiest zou het werk van Goldin bewonderen omwille van haar directheid, waarheid en gevoeligheid. De 54-jarige fotografe staat bekend om haar veelal seksueel getinte foto's van mensen uit haar vriendenkring. Jarenlang fotografeerde zij transseksuelen, homo's en junkies in de meest intieme situaties. Goldins werk is in haar eigen woorden "een dagboek dat anderen mogen lezen."
De politie onderzoekt of door het gebruik van de foto de wet is overtreden. Een woordvoerder bevestigt dat de eigenaar van de foto, Elton John dus, in het onderzoek betrokken is, evenals de fotografe.
In een verklaring op de website van Elton John staat dat hij een verwoed verzamelaar is van fotografie. Hij heeft meer dan duizend werken in zijn bezit, onder anderen van Man Ray, Richard Avedon, Irving Penn en Diane Arbus.
dinsdag, september 25, 2007
Joods Historisch Museum koopt foto's Emmy Andriesse
De collectie van het JHM is verrijkt met maar liefst 54 foto’s van de fotografe Emmy Andriesse (1914-1953). Het museum kocht de foto’s aan van de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek Leiden, de beheerder van het archief van Emmy Andriesse. Het zijn nieuwe afdrukken, die speciaal voor deze aankoop werden vervaardigd door Harm Botman, fotograaf en drukker te Hillegom. Voor deze prachtige nieuwe aanwinst is het museum veel dank verschuldigd aan de zoon van de fotografe, Joost Elffers. Hij stelde het JHM in de unieke gelegenheid om voor de museumcollectie een eigen keuze te maken uit het werk van zijn moeder, waarin veel thema’s te vinden zijn met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog en het joodse leven in Amsterdam.
Emmy Andriesse geldt als een van de belangrijkste fotografen van Nederland. Geboren in een liberaal-joods gezin in Den Haag vertrok zij na haar opleiding aldaar aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in 1937 naar Amsterdam. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte zij deel uit van De Ondergedoken Camera, een groep fotografen die het leven in Amsterdam onder de Duitse bezetting vastlegde. Haar reportage over de hongerwinter maakte diepe indruk. Een van haar foto’s, van een jongetje met een etenspannetje, werd het icoon van deze erbarmelijke tijd. Na de oorlog legde Andriesse zich toe op uiteenlopende fotografische genres als reisreportages, kunstenaarsportretten en modefoto’s. In 1953 overleed zij op 39-jarige leeftijd.
Het museum koos uit haar werk foto’s van de hongerwinter, de bevrijding, de puinhopen van de oude jodenbuurt na 1945, het Waterlooplein en een serie portretten van joodse artiesten en kunstenaars (Meik de Swaan, Rosa Spier, Ro Mogendorff, Heintje Davids en Josepha Mendels). Sommige foto’s zijn al vaak gepubliceerd, andere zijn voor het eerst uit haar archief tevoorschijn gekomen. De aankoop van de foto’s werd financieel mogelijk gemaakt door een anonieme particuliere sponsor.
Bron: JHM.
Emmy Andriesse geldt als een van de belangrijkste fotografen van Nederland. Geboren in een liberaal-joods gezin in Den Haag vertrok zij na haar opleiding aldaar aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in 1937 naar Amsterdam. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte zij deel uit van De Ondergedoken Camera, een groep fotografen die het leven in Amsterdam onder de Duitse bezetting vastlegde. Haar reportage over de hongerwinter maakte diepe indruk. Een van haar foto’s, van een jongetje met een etenspannetje, werd het icoon van deze erbarmelijke tijd. Na de oorlog legde Andriesse zich toe op uiteenlopende fotografische genres als reisreportages, kunstenaarsportretten en modefoto’s. In 1953 overleed zij op 39-jarige leeftijd.
Het museum koos uit haar werk foto’s van de hongerwinter, de bevrijding, de puinhopen van de oude jodenbuurt na 1945, het Waterlooplein en een serie portretten van joodse artiesten en kunstenaars (Meik de Swaan, Rosa Spier, Ro Mogendorff, Heintje Davids en Josepha Mendels). Sommige foto’s zijn al vaak gepubliceerd, andere zijn voor het eerst uit haar archief tevoorschijn gekomen. De aankoop van de foto’s werd financieel mogelijk gemaakt door een anonieme particuliere sponsor.
Bron: JHM.
maandag, september 24, 2007
BinnensteBuiten in Foam
Foam heeft een tentoonstelling samengesteld waarbij gebruik is gemaakt van werk dat in bezit is van vier instellingen. De veelal complexe relatie tussen uiterlijke kenmerken en iemands (gewenste) identiteit is uitgangspunt bij de samenstelling van ‘BinnensteBuiten’.
Binnen de stadsgrenzen van Amsterdam bevindt zich een schat aan kwalitatief hoogwaardige fotografie. Veel van deze fotografische rijkdom is te vinden in een aantal vooraanstaande collecties en archieven, zoals van het Stedelijk Museum Amsterdam, het Rijksmuseum Amsterdam, het Stadsarchief Amsterdam en het Maria Austria Instituut.
Hoewel er grote verschillen bestaan in ontstaansgeschiedenis, aard en doelstellingen van deze collecties en archieven is er ook een duidelijke overeenkomst. In veel werk is namelijk de mens, in al zijn verschijningsvormen, onderwerp van de fotografie. Kleding, gezichtsuitdrukking en houding zijn belangrijke elementen op grond waarvan wij een afgebeelde persoon beoordelen en waarderen.
In de tentoonstelling is werk opgenomen van ondermeer Johan van der Keuken, Ed van der Elsken, Cor Jaring, Koos Breukel, Bertien van Manen, Rineke Dijkstra, Hellen van Meene en Celine van Balen.
28 september t/m 5 december 2007
Binnen de stadsgrenzen van Amsterdam bevindt zich een schat aan kwalitatief hoogwaardige fotografie. Veel van deze fotografische rijkdom is te vinden in een aantal vooraanstaande collecties en archieven, zoals van het Stedelijk Museum Amsterdam, het Rijksmuseum Amsterdam, het Stadsarchief Amsterdam en het Maria Austria Instituut.
Hoewel er grote verschillen bestaan in ontstaansgeschiedenis, aard en doelstellingen van deze collecties en archieven is er ook een duidelijke overeenkomst. In veel werk is namelijk de mens, in al zijn verschijningsvormen, onderwerp van de fotografie. Kleding, gezichtsuitdrukking en houding zijn belangrijke elementen op grond waarvan wij een afgebeelde persoon beoordelen en waarderen.
In de tentoonstelling is werk opgenomen van ondermeer Johan van der Keuken, Ed van der Elsken, Cor Jaring, Koos Breukel, Bertien van Manen, Rineke Dijkstra, Hellen van Meene en Celine van Balen.
28 september t/m 5 december 2007
Dick Scherpenzeel Fotoprijs voor Sven Torfinn
De Dick Scherpenzeel Fotoprijs 2006 is toegekend aan Sven Torfinn. Torfinn ontvangt de prijs, een bedrag van 4545 euro, voor zijn fotoserie De Presidentskandidaat.
Torfinn bracht de eerste verkiezingen in ruim veertig jaar in de Democratische Republiek Congo in beeld aan de hand van series zwart-wit portretten van nieuwe volksvertegenwoordigers. Ook dat werk kreeg eerder de nodige aandacht: eind 2006 en begin 2007 was de fotoserie De Presidentskandidaat te zien als onderdeel van de tentoonstelling De Koningen van Congo in de Rotterdamse Kunsthal. Maar ook de fotojury liet zich hierdoor niet weerhouden, al waren ook andere inzendingen dit jaar van hoge kwaliteit. Bij het maken van de uiteindelijke keuze heeft de jury gelet op onderlinge samenhang van de foto's, moeilijkheidsgraad van het werk, emotie en de mate waarin de foto's passen bij het thema ontwikkelingsvraagstukken.
De Dick Scherpenzeel Stichting is opgericht ter nagedachtenis aan Dick Scherpenzeel (1923-1973), een pionier binnen de Nederlandse journalistiek op het gebied van ontwikkelingsvraagstukken.
Eerdere winnaars:
2005: Jan Banning voor de reportage 'het gezicht van de armoede' in NRC-M
2004: Kadir van Lohuizen voor zijn serie over de diamantenindustrie in Afrika
2003: Pep Bonet met de serie 'Aids in Ethiopië'
2002: Jan Banning voor zijn serie 'Het Bureau' uit Mozambique, gepubliceerd in Internationale Samenwerking
2001: Ad van Denderen voor zijn serie foto's van illegale landingen van vluchtelingen op het strand van Zuid-Spanje, gepubliceerd in Vrij Nederland
2000: Kadir van Lohuizen voor zijn fotoreportage over de diamantwinning in Sierra Leone, gemaakt in mei 2000 en gepubliceerd in Volkskrant Magazine.
Torfinn bracht de eerste verkiezingen in ruim veertig jaar in de Democratische Republiek Congo in beeld aan de hand van series zwart-wit portretten van nieuwe volksvertegenwoordigers. Ook dat werk kreeg eerder de nodige aandacht: eind 2006 en begin 2007 was de fotoserie De Presidentskandidaat te zien als onderdeel van de tentoonstelling De Koningen van Congo in de Rotterdamse Kunsthal. Maar ook de fotojury liet zich hierdoor niet weerhouden, al waren ook andere inzendingen dit jaar van hoge kwaliteit. Bij het maken van de uiteindelijke keuze heeft de jury gelet op onderlinge samenhang van de foto's, moeilijkheidsgraad van het werk, emotie en de mate waarin de foto's passen bij het thema ontwikkelingsvraagstukken.
De Dick Scherpenzeel Stichting is opgericht ter nagedachtenis aan Dick Scherpenzeel (1923-1973), een pionier binnen de Nederlandse journalistiek op het gebied van ontwikkelingsvraagstukken.
Eerdere winnaars:
2005: Jan Banning voor de reportage 'het gezicht van de armoede' in NRC-M
2004: Kadir van Lohuizen voor zijn serie over de diamantenindustrie in Afrika
2003: Pep Bonet met de serie 'Aids in Ethiopië'
2002: Jan Banning voor zijn serie 'Het Bureau' uit Mozambique, gepubliceerd in Internationale Samenwerking
2001: Ad van Denderen voor zijn serie foto's van illegale landingen van vluchtelingen op het strand van Zuid-Spanje, gepubliceerd in Vrij Nederland
2000: Kadir van Lohuizen voor zijn fotoreportage over de diamantwinning in Sierra Leone, gemaakt in mei 2000 en gepubliceerd in Volkskrant Magazine.
Krankzinnige capriolen van natuurfotografen
De Telegraaf haakt in op de trend van doorgeschoten natuurfotografen, die de raarste toeren uithalen om met een spectaculaire natuurfoto thuis te komen:
Het probleem wordt volgens de Gelderse natuurfotograaf Gerrit Rekers met name veroorzaakt door de hausse rond de digitale fotografie. Natuurmonumenten heeft intussen de noodklok geluid. Met name op de Veluwe zorgen de fotografen voor problemen.
"Ik heb met eigen ogen gezien hoe de bitterballen in het rond vlogen. Elke fotograaf voert wel eens aan dieren. Maar je bent verkeerd bezig als je brokjes met zout aan vossen voert zodat ze water gaan drinken. Wat dus wel plaatjes oplevert. En waar je vroeger met tien fotografen in de weer was, zijn het er nu 40 tot 50. Tegenwoordig schaffen mensen een digitale camera aan en duiken meteen de bossen in."
Al meermalen is het tot vechtpartijen gekomen tussen fotografen. Maar ook worden toeristen belaagd omdat ze per ongeluk het wild hebben verjaagd.
Lees meer in De Telegraaf.
Het probleem wordt volgens de Gelderse natuurfotograaf Gerrit Rekers met name veroorzaakt door de hausse rond de digitale fotografie. Natuurmonumenten heeft intussen de noodklok geluid. Met name op de Veluwe zorgen de fotografen voor problemen.
"Ik heb met eigen ogen gezien hoe de bitterballen in het rond vlogen. Elke fotograaf voert wel eens aan dieren. Maar je bent verkeerd bezig als je brokjes met zout aan vossen voert zodat ze water gaan drinken. Wat dus wel plaatjes oplevert. En waar je vroeger met tien fotografen in de weer was, zijn het er nu 40 tot 50. Tegenwoordig schaffen mensen een digitale camera aan en duiken meteen de bossen in."
Al meermalen is het tot vechtpartijen gekomen tussen fotografen. Maar ook worden toeristen belaagd omdat ze per ongeluk het wild hebben verjaagd.
Lees meer in De Telegraaf.
zondag, september 23, 2007
Voortaan foto's op voorpagina Frankfurter Allgemeine
Ook de serieuze Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) ontkomt niet aan modernisering. Het roer gaat radicaal om bij de krant. De opmaak wordt omgegooid en vanaf volgende maand verschijnt dagelijks een kleurenfoto op de voorpagina.
De krant verschijnt tot dusver elke dag met een voorpagina met alleen tekst en nooit een foto. Alleen bij zeer grote gebeurtenissen verscheen een zwartwit foto op de voorpagina. Dat gebeurde sinds de oprichting van de krant nog maar 33 keer.
Bron: ANP.

De krant verschijnt tot dusver elke dag met een voorpagina met alleen tekst en nooit een foto. Alleen bij zeer grote gebeurtenissen verscheen een zwartwit foto op de voorpagina. Dat gebeurde sinds de oprichting van de krant nog maar 33 keer.
Bron: ANP.
